Αφίδνες. Ένα προϊόν χωρίς μάρκετινγκ

Είδα μέσα στη νύχτα
τη μυτερή κορυφή του βουνού
είδα τον κάμπο πέρα πλημμυρισμένο
με το φως ενός αφανέρωτου φεγγαριού
είδα, γυρίζοντας το κεφάλι
τις μαύρες πέτρες συσπειρωμένες
και τη ζωή μου τεντωμένη σα χορδή
αρχή και τέλος
η τελευταία στιγμή
τα χέρια μου.

Γιώργος Σεφέρης «Ποιήματα»

Του καθ. Ανδρέα Θεοδωρακόπουλου, Επικοινωνιολόγου -συγγραφέα, Υποψηφίου κοινοτικού συμβούλου Αφιδνών με την «Συνεργασία Ευθύνης«

Το 1984 ήμουν φοιτητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Είχα περάσει όλα τα μαθήματα στην εξεταστική του Μαΐου, το καλοκαίρι εργάστηκα και με τα χρήματα αποφάσισα να ταξιδέψω στη Μεγάλη Βρετανία.

Εκείνη την εποχή μελετούσα πολύ μάρκετινγκ. Ήθελα να κατανοήσω σε βάθος την επιστήμη και τις διαστάσεις της, αφού το είχα επιλέξει ως επαγγελματική διαδρομή.

Περιπλανώμενος στο Λονδίνο βρέθηκα τυχαία έξω από το σπίτι του Sherlock Holmes χωρίς δεύτερη σκέψη αγόρασα ένα εισιτήριο και το επισκέφθηκα.

Αυτή η επίσκεψη ήταν ένα μεγάλο μάθημα το οποίο με βοήθησε να κατανοήσω τι σημαίνει μάρκετινγκ

Όλοι γνωρίζετε ότι ο Sherlock Holmes είναι ένας ήρωας μυθιστορήματος, άρα φανταστικό πρόσωπο. Άρα το σπίτι του ήταν ένα δημιούργημα το οποίο έδινε προστιθέμενη αξία στο προϊόν Λονδίνο. Πίσω λοιπόν από την ανάγκη της διασκέδασης –ταξιδιού προσέφεραν στον επισκέπτη την εμπειρία να αγγίξει τον μύθο των φανταστικών ηρώων του.

Σήμερα ένα από τα σημαντικά, το σημαντικότερο πρόβλημα θα έλεγα, της περιοχής μας είναι ο οικονομικός μαρασμός.

Ζώντας εν μέσω μιας μεγάλης σε διάρκεια αλλά και μέγεθος οικονομικής κρίσης χρειάζεται να αναζητήσουμε λύσεις οι οποίες θα μας βγάλουν από το τέλμα και θα οδηγηθούμε σε μια οικονομική άνθιση.

Η ανακάλυψη του τροχού δεν είναι το ζητούμενο. Υπάρχουν περιοχές ανά τον κόσμο οι οποίες ανέκαμψαν οικονομικά εφαρμόζοντας δημιουργικές λύσεις, εργαζόμενοι με σύμπνοια, κοινή λογική και δημιουργικότητα.

Τα μεγάλα προβλήματα χρίζουν μεγάλων λύσεων.

Οι Αφίδνες είναι ένα χωριό το οποίο βρίσκεται 30 χιλιόμετρα από την Αθήνα. Είναι ένα χωριό το οποίο έχει πολλά ενδιαφέροντα αξιοθέατα καθώς και μια μεγάλη ιστορία.

Είναι ένα χωριό το οποίο έχει 30 λόγους να το επισκεφθείς. Από την Λίμνη Μπελέτση, μέχρι μια μερίδα καλοψημένη προβατίνα σε μια ταβέρνα.

Το διαδίκτυο δίνει τη δυνατότητα ο καθένας μας να έχει πρόσβαση σε πληροφορίες γύρω από τις διάφορες περιοχές.

Από την άλλη η επανάσταση στην πρόσβαση και την διαχείριση της πληροφορίας η οποία είναι σε εξέλιξη μπορεί να γίνει ένα σημαντικό εργαλείο της αυτοδιοικητικής αρχής του χωριού και να προσελκύσει επισκέπτες.

Η προσέλκυση επενδυτών, νέων κατοίκων, επισκεπτών είναι ένα στοίχημα το οποίο η νέα δημοτική αρχή δεν πρέπει απλώς να το βάλει αλλά μόνο να το κερδίσει. Χρειάζεται λοιπόν η περιοχή μας να αποκτήσει προϊοντική ταυτότητα.

Να αναδείξει τα μοναδικά πλεονεκτήματα της.

Έχω ως στόχο λοιπόν το χτίσιμο ενός προϊόντος το οποίο θα προσελκύσει έσοδα, πουλώντας μια ολοκληρωμένη και ξεκάθαρη ταυτότητα.

Απλά περιέγραψα παραπάνω την πολιτική και την στρατηγική.

Οι τακτικές ενέργειες είναι πολλές και θα τεθούν στη διαβούλευση. Οι κάτοικοι χρειάζεται και πρέπει να γνωρίζουν, να έχουν άποψη αφού ενημερωθούν και εκπαιδευτούν στη λειτουργία αυτών των συστημάτων.

Ως πρώτο εργαλείο είναι το branding. Κινούμενο πάνω στην επικοινωνιακή πλατφόρμα «30 λόγοι σε 30 χιλιόμετρα».

Η επιστήμη και η τέχνη του μάρκετινγκ διαθέτει πολλά εργαλεία ώστε να καταστούν οι Αφίδνες ελκυστικός προορισμός, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία.

Πάντως τα βήματα τα οποί χρειάζεται να γίνουν είναι απλά και ξεκάθαρα.

  1. Απόφαση για το πλαίσιο της ταυτότητας της περιοχής.
  2. Εκπαίδευση των κατοίκων στην εξυπηρέτηση αυτής της ταυτότητας
  3. Μικρές αλλαγές στην υποδομή.
  4. Δημιουργία μικρών ενεργειών οι οποίες θα εξυπηρετούν την γενική στρατηγική.
  5. Προβολή στο ευρύ κοινό.
  6. Αναθεώρηση και διορθωτικές κινήσεις

Υπάρχουν πολλές πόλεις οι οποίες ακολούθησαν αυτή την τακτική για να προσελκύσουν επενδυτές, κατοίκους επισκέπτες και τόνωση της εμπορικής κίνησης.

Τέτοια παραδείγματα είναι η ισπανική Βαλένθια της Ισπανίας η οποία λανσαρίστηκε ως «Η πόλη των Τεχνών και των Επιστημών».

Επίσης η Ζυρίχη με την διοργάνωση της έκθεσης μέσα στην πόλη “Cow Parade’’ η οποία τόνωσε εντυπωσιακά την εμπορική κίνηση.

Το δυσκολότερο πάντως είναι οι κάτοικοι να αποδεχτούν και να συμμετάσχουν σε αυτή την προσπάθεια, να κατανοήσουν τις διαδικασίες και (ωιμέ!) να αλλάξουμε κουλτούρα

Η σημασία της συμμετοχής των κατοίκων της πόλης στην στρατηγική επωνυμίας,  εξηγείται από τον συγγραφέα του βιβλίου CityBranding-TheoryandCases, τoνKeithDinnie,  ο οποίος αναφέρει χαρακτηριστικά, : «Στο βιβλίο μου θα διαβάσετε θαυμάσια πράγματα: προτάσεις, λύσεις και ιδέες για να κάνετε τις πόλεις σας , πόλους έλξεις επισκεπτών και επενδυτών. Πόλεις όμορφες – γοητευτικές – θαυμάσιες . Όμως εάν πιστεύετε πως δεν μπορείτε να κάνετε τους κατοίκους των πόλεων σας ευτυχισμένους ώστε να μεταδίδουν την εικόνα μίας ευτυχισμένης πόλης , τότε μην πείτε στον κόπο . Δεν έχει κανένα νόημα».

Ανδρέας Θεοδωρακόπουλος

Επικοινωνιολόγος –Συγγραφέας

Υποψήφιος τοπικός Σύμβουλος Αφιδνών «Συνεργασία Ευθύνης»

This entry was posted in Άρθρα. Bookmark the permalink.